Dobrym przykładem jest obserwacja następujących po sobie cyklicznie zjawisk takich jak dzień i noc. Stanowią swoje wyraźne przeciwieństwo, jednak jedno nie istniałoby bez drugiego, a wspólnie tworzą większą całość – dobę.
Prosty symbol – taijitu (przedstawiający połączenie yin i yang) zawiera cztery zasady.
Zasada przeciwieństwa i dopełnienia
Istnienie zjawisk zachodzących w świecie zależne jest od ich przeciwieństw. Przeciwieństwa te płynnie przechodzą jedno w drugie i dopełniają się wzajemnie, dzięki czemu wyłania się spójna całość.
„Prawo yin i yang stanowi naturalny porządek wszechświata, jest podstawą wszechrzeczy, matką wszelkich zmian, korzeniem życia i śmierci. (…)
Yin i yang są nierozdzielne, a ich wzajemna zależność przejawia się we wszystkich zjawiskach we wszechświecie.” ~Neijing Suwen
Zasada relatywności
Nie istnieje czyste yang i czyste yin. Nawet w skrajnym yang zawarty jest aspekt yin i odwrotnie. Zjawiska postrzegane są jako yin lub yang w stosunku wobec siebie. Przykładem jest cykl dobowy, gdzie dzień jest yang, a noc yin. W ciągu nocy moment tuż przed świtaniem będzie bardziej yang w stosunku do północy, itp.
„Jest powiedziane, że yin zawiera się w yang, a yang zawiera się w yin. Dzień uważa się za porę yang, a noc za yin. Można też dokonać dalszego podziału: pora od poranka do południa jest yang w yang, czas od południa do zachodu słońca jest yin w yang, okres od zmierzchu do północy to yin w yin, a godziny od północy do świtu to yang w yin.” ~Neijing Suwen
Zasada interakcji Yin i Yang
Nierównowaga jednej skrajności wpływa na swe przeciwieństwo w wyniku czego obie skrajności (tworzące spójną całość) znajdują się w nierównowadze. Ta zasada tłumaczy również stany nadmiaru yang wynikającego z rzeczywistego nadmiaru yang lub niedoboru yin oraz nadmiaru yin wynikającego z rzeczywistego nadmiaru yin lub niedoboru yang.
„Yin jest esencją narządów wewnętrznych i źródłem qi. Yang chroni powierzchnię ciała przed patogennymi wpływami i zapewnia działanie mięśni. Kiedy yin nie jest w stanie utrzymać yang, krążenie w kanałach przyspiesza i dochodzi do nadmiaru yang qi, które porusza się wtedy w niekontrolowany sposób. Jeśli natomiast yang qi jest niedoborowe i nie stanowi wystarczającej przeciwwagi dla yin, komunikacja między narządami wewnętrznymi ulega zakłóceniu, a dziewięć otworów ciała przestaje funkcjonować.” ~Neijing Suwen
Zasada transformacji Yin i Yang
Kiedy jedna ze skrajności osiąga swoje maksimum, wówczas przeradza się w swoje przeciwieństwo. Dobrym przykładem jest atak zewnętrznego Zimna, które wnikając w głąb ciała i osiągając swoją skrajność przeradza się w Gorąco – czyli przeziębienie z objawami Zimna przeradza się w przeziębienie z objawami Gorąca.
„Yin i yang w ciele powinny znajdować się w równowadze. Jeśli przeważa yang, yin będzie upośledzone, i na odwrót. Nadmiar yang przejawia się jako choroba gorączkowa, a nadmiar yin jako choroba z zimna. Jednak jeśli yang jest skrajnie nasilone, może zamienić się w swoje przeciwieństwo: przekształcić się w chorobę zimna, i na odwrót.” ~Neijing Suwen
YANG | YIN |
Niebo | Ziemia |
Słońce | Księżyc |
Dzień | Noc |
Gorąco | Zimno |
Ogień | Woda |
Zewnętrze | Wewnętrze |
Wydech | Wdech |
Energia męska | Energia żeńska |
Przód | Tył |
Powierzchowność | Głębia |
Biel | Czerń |
Zdrowiem nazywamy równowagę yin i yang w naszym ciele. Oczywiście w ciągu całego naszego życia jak i podczas cyklu dobowego czy rocznego stosunek ww. energii jest zmienny. Jednak po przekroczeniu pewnej granicy, która dla każdego z nas ma inny zakres, można mówić o znacznym zaburzeniu równowagi energii, co prowadzi do powstania warunków do rozwoju chorób.
„Kluczem do utrzymania zdrowia jest umiejętność regulowania yin i yang w ciele. Zaburzenie ich równowagi przypomina cykl roczny, w którym jest wiosna, ale brakuje zimy, albo w którym jest zima, ale brak lata. Jeżeli yang jest w nadmiarze i wymyka się spod kontroli, uszkadza yin. Tylko spokojne, harmonijne yin może okiełznać yang qi i poskromić jego ekspansywną naturę. Wówczas duch pozostaje niezakłócony, a umysł jasny. Jeśli yin i yang się rodzielają, rozchodzą się również jing (esencja) i shen (duch).” ~Neijing Suwen
Powyższy opis pokazuje jak jeden prosty symbol potrafi w dokładny sposób oddać zależność zjawisk zachodzących w naszym otoczeniu i nas samych.
Autor artykuł:
Piotr Łysoniewski – psychodietetyk, terapeuta i dietetyk medycyny chińskiej, członek PTCMA, twórca konceptu Taijitu – terapie holistyczne, powstałego by szerzyć świadomość jak ważną rolę w naszym życiu codziennym odgrywa żywienie. Znajdziesz tam wiele cennych i praktycznych informacji oraz wskazówek, które pozwolą Ci zrozumieć podstawowe zasady świadomego żywienia człowieka i nie tylko.
Taijitu.pl
Artykuł po raz pierwszy opublikowany na TCMblog.pl – blogu o Tradycyjnej Chińskiej Medycynie, medycynie holistycznej i innych terapiach naturalnych.
TCMblog.pl