Serdecznie zapraszamy na kolejne warsztaty, które poprowadzi dla nas Mariusz Sroczyński.
Miejsce: sala przy ul. Więckowskiego 35 w Łodzi
Termin: 22 października br. (sobota) od godziny 9:30 do 14:00
Zwróćcie uwagę, że na pierwszą część zajęć (Forma Podwójna) wchodzimy do szkoły głównym wejściem a zajęcia będą się odbywać w korzytarzu na drugim piętrze. Druga część warsztatów (Wachlarz Tai Chi) odbędzie się w dużej sali i wchodzimy na nie od strony boiska.
Warsztaty te przeznaczone są dla osób, które uczestniczyły już przynajmniej raz w zajęciach Tai Chi z wachlarzem lub Formą Podwójną.
I część 9:30 – 11:30 Forma Podwójna Tai Chi
Forma Podwójna Yang Tai Chi, to unikatowy materiał, który będzie przerabiany w naszej szkole w najbliższych latach. Więcej informacji na ten temat będzie można przeczytać poniżej.
II część – 12:00 – 14:00 – Wachlarz Tai Chi
– nauka formy Tai Chi Kung Fu Fan 52
Nauka i doskonalenie 52 ruchowej formy Wachlarza Tai Chi.
Sprzęt do ćwiczeń zapewniamy na miejscu.
Opłaty (uiszczamy bezpośrednio przed warsztatami lub na naszych regularnych zajęciach):
– jedna część 80 zł
– dwie części 150 zł
Zapraszamy do zapisów przez formularz zgłoszniowy dostępny po kliknięciu w przycisk poniżej:
O prowadzącym warsztaty:
Mariusz Sroczyński (Tai Chi Warszawa) – jeden z najbardziej znanych i cenionych instruktorów Tai Chi w Polsce, dyrektor TAI CHI Szkoły Taijiquan Mariusza Sroczyńskiego w Warszawie. Od ponad 25 lat zajmuje się Tai Chi i Chi Kung, a sztukami walki jeszcze dłużej. Uczył sięu największych mistrzów stylu Yang, Chen, Wu, Hulei, I-Liq Chuan, Wudang oraz Chi Kung.
Teksty z książek o Tai Chi w których Mistrzowie piszą o Formie Podwójne Tai Chi w przekazie stylu Yang:
Forma podwójna stylu Yang Tai Chi(fragment książki “Droga Tai Chi” Jou Tsung Hwa)
Najważniejszą funkcją stylu Yang jest jego aspekt zdrowotny. Jednak możliwość wykorzystania go jako sztuki walki przejawia się w praktyce aplikowania każdej z pozycji do celów samoobrony. Przez wiele lat aplikacje te były trzymane w tajemnicy przed ogółem ćwiczących. Yang Chao Chin, zwany Yang Chen-Fu, który opracował i opisał formę Yang w takiej postaci, jaką znamy dziś, nie ujawnił jej wysoce skutecznych aplikacji ani techniki sparringu.
Według legendy, Yang Chen-Fu trzymał opracowania aplikacji zamknięte w szufladzie. Chen Yen-Lin (urodzony w roku 1906), nauczyciel dzieci Chen-Fu, zastał raz szufladę otwartą i odkrył sekret aplikacji. W latach dwudziestych naszego wieku Chen Yen-Lin napisał książkę o tai-chi chuan, w której, przy użyciu ilustracji z objaśnieniami, opublikował techniki sparringu rodziny Yang.
Kiedy w 1980 roku spotkałem się z Chen Yen-Linem w Szanghaju, powiedział mi, że legenda jest tylko legendą, a w rzeczywistości nauczył się aplikacji i sparringu bezpośrednio od wuja Yang Chen-Fu, Yang-Yu.
Aplikacje stylu Yang są równie piękne, co śmiertelnie niebezpieczne. Płynne ruchy dwóch partnerów ćwiczących aplikacje wyglądają jak taniec o precyzyjnym rytmie i skoordynowanych pozycjach. Jednakże każdy z ruchów został zaprojektowany do samoobrony i tak zastosowany – może zabić lub zranić przeciwnika.
Nauka aplikacji wymaga długiej praktyki. Po pierwsze należy nauczyć się dwóch różnych sekwencji, zwykle nazywanych stroną A i stroną B, z których każda ma 44 pozycje. Pochodzą one bezpośrednio z formy stylu Yang, ale ich kolejność została zmieniona w taki sposób, aby do każdej pozycji strony A pasowała pozycja strony B. Po opanowaniu sekwencji partnerzy A i B wykonują wspólnie ćwiczenie sparringu Taiji.
Połączenie 88 form w całość jest tak zawiłe, a jednocześnie skuteczne, że można tylko podziwiać talent rodziny Yang, która stworzyła ten system aplikacji.
Dzięki precyzyjnemu rytmowi i doskonałemu dopasowaniu ruchów, aplikacja tai chi przygotowuje do neutralizacji (hua) siły przeciwnika, kontroli (na) i ataku (fa).
Naukę taiji bez aplikacji lub sparingu można porównać do robienia zakupów w sklepie z obuwiem, skąd wraca się z pustym pudełkiem, bez butów. Praktyka aplikacji rozwija u ćwiczącego umiejętność skupiania uwagi i skuteczność w ćwiczeniu formy. Po dłuższej praktyce styl Yang może być równie efektywny jako sztuka walki i jako metoda zachowania doskonałego zdrowia.
Forma Podwójna Tai Chi/ Set Sparring/Walka Układana
(TEKST TEN POCHODZI Z KSIĄŻKI MISTRZA YANG JWING MINGA P.T. “STYL YANG TAI CHI CHUAN” I TRAKTUJE GŁÓWNIE O ZASADACH PRAKTYKI I BOJOWYCH ASPEKTACH TAI CHI)
Celem formy dwuosobowej “pustej ręki” Tai Chi jest doprowadzenie studenta do podstaw realnej walki: od indywidualnego tzw. solo wykonywania sekwencji i opanowania umiejętności bojowego zastosowania technik do ich dynamicznego wyrazu w walce przeciw realnemu przeciwnikowi. Za każdym razem sekwencje walki Tai Chi powinny być rozpoczynane w tempie wolnym przy maksymalnej asekuracji tak, żeby techniki były wykonywane dokładnie oraz z pełnym poczuciem bezpieczeństwa i właściwie skorygowanym oddechem. Fazy wdechu i wydechu kierują się tymi samymi zasadami jak ma to miejsce w momencie indywidualnego wykonania formy Tai Chi. Kiedy forma i oddychanie zostaną już skoordynowane w sposób właściwy, student powinien zacząć rozbudowywać i intensyfikować ich stronę praktyczną tak, żeby sześć podanych niżej podstawowych cech mogło być perspektywicznie rozwijanych.
- Pierwszym celem jest rozwijanie tych wszystkich cech, które mają na względzie trenowanie technik “pchających dłoni”: przyleganie, wsłuchiwanie się (swoisty wyraz czujności), neutralizacja itd.
- Drugim celem jest trenowanie sekwencji walki przez dwie osoby z aktywną aplikacją pod kątem możliwości ich ewentualnego użycia w realnej sytuacji bojowej.
- Trzecią cechą, która przyczynia się do rozwoju sekwencji walki jest zdolność do łączenia i dynamizowania ruchu poprzez koordynacje wszystkich części ciała w czasie wykonywania przez praktykującego ruchów w wielu kierunkach.
- Cechą czwartą jest uczenie się jak neutralizować siłę swego przeciwnika podczas koordynowania określonej techniki ze staniem w obniżonej i niejako zakorzenionej postawie; broniący się neutralizuje swego przeciwnika podczas wykonywania pchnięcia od swojej cofającej się do tyłu nogi, sprowadzenia do dolnych partii ciała energii Chi i poprowadzenia talii i rąk we właściwych kierunkach z wymaganą intensywnością i dynamiką ruchu.
- Piątą cechą jest to, że praktykujący rozwija niebywałą wprost zdolność do przeprowadzenia każdej, nawet kontrastowo zróżnicowanej i nieprawdopodobnie dynamicznej szybkości w wyniku rozwinięcia w sobie zdolności do natychmiastowego zareagowania na każdy, nawet zdawałoby się, nieprzewidywalny i zaskakujący ruch przeciwnika.
- Wreszcie cecha końcowa – szósta. Praktykujący trenują swoją spostrzegawczość, siłę, szybkość, koordynację, zdolność wsłuchiwania się (stan wyczuwania całą strukturą organizmu) itp. Trening trwa dopóty, dopóki te cechy nie staną się ich drugą natur